Bevisning i parkeringsmål 2

Hej,

jag behöver hjälp med en p-bot.

jag betalade parkering på en sådan där automat där man trycker in p-ruta och inte får någon lapp.

vi var två stycken som betalade så jag har vittnen. Vi betalade till kl 10:45 på söndag morgon men fick böter kl 10:00. På boten stod det att avgift ej var erlagd.

Vi är helt säkra på att vi gjorde rätt för oss men kan ju inget bevisa då automaten inte ger lapp.

Har ni några råd för hur jag skall gå vidare?

Lawline svarar

Ni har tyvärr råkat ut för en besvärlig situation. Såväl kommunala som privata parkeringsbolag sätter stor tilltro till sina parkeringsvakters iakttagelser och har förtroende för deras noggrannhet och ärlighet. Detta förtroende visas också från rättsväsendet. Parkeringsvaktens notering på en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgiftsfaktura ges starkt bevisvärde. Ni måste alltså visa med stor säkerhet att parkeringsvakten har fel. Vittnen som har gjort säkra iakttagelser och som saknar anledning att ljuga är en bra metod. Fråga också parkeringsbolaget efter foton. Det är inget ni kan kräva men alla stora parkeringsbolag har som rutin att fotografera fordon i samband med utfärdande av kontrollavgifter. Vid en platsnummerautomat bör parkeringsvakten fotografera automaten.

Är det en parkeringsanmärkning ska den betalas oavsett om ni överklagar, men om det är det en kontrollavgift för olovlig parkering ska den inte betalas medan ni överklagar. I övrigt är mitt råd att i samband med överklagan uppge all bevisning och kontaktuppgifter till vittnen.

Om ni inte har stark bevisning blir mitt råd tyvärr att acceptera denna orätt. Det är inte värt att gå till tingsrätten av princip för att förlora och få betala för rättegångskostnader.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare