FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/04/2006

Berusad man satte sig på annans motorcykel som välte

Hej. Jag har en fråga angående ett vad jag kallar brott. Förra sommaren så hade jag slagit på min motorcykel och lät den gå på tomgången och väntade på att den skulle få upp värmen. Jag tillsammans med 3 utav mina kompisar stod ca 20-30 meter ifrån motorcyckeln, då jag ser hur en kraftig något överförfriskad person som vrider huvudet mot motorcykeln och börjar gå mot den varvid jag skriker "DU RÖR INTE MOTORCYKELN" men jag hinner inte fram innan han har suttit sig på cykeln och tippat omkull den med stora materiella skador som följd. Jag ser hela förloppet och mina kompisar ser åtminstonde när han ligger på backen med MC:n gränsle mellan benen. Det jag undrar är: 1. Borde han vara skyldig till något brott 2. Borde jag kunna får ersättning för skadorna på MC:n isf hur bör jag gå till väga?

Lawline svarar

1. Svaret på frågan beror på vilket uppsåt personen hade med handlingen alltså vilken dennes avsikt var när han satte sig på din motorcykel. Var syftet ta och behålla motorcykeln kan försök till stöld sättas i fråga 8:12 BrB, 8:1 BrB. Hade han ingen avsikt att behålla motorcykeln men att åka iväg med den/bruka den är försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel aktuellt 8:12 BrB, 8:7 BrB. Går det inte bevisa några av dessa uppsåt eller avsikter utan personen endast ville antingen provsitta motorcykeln eller möjligtvis förstöra den kan han fortfarande ha begått brott nämligen egenmäktigt förfarande BrB 8:8 eller skadegörelse BrB 12:1. Båda dessa brott kan inte vara tillämpliga utan personen har gjort sig skyldig till något av dem beroende på om huvudmomentet i handlingen var att förstöra motorcykeln eller att rubba din besittning till den. Att olovligen rubba någons besittning av en sak är egenmäktigt förfarande även om saken i samband med detta skadas om inte detta var syftet med handlingen. Man kan fråga sig om det verkligen varit ett besittningsrubbande då du stått ca 20 meter ifrån motorcykeln. Så snävt skall dock inte begreppet besittning tolkas i detta sammanhang då det åtminstone klart framgått för den överförfriskade gärningsmannen att det inte var hans motorcykel. Vilket av dessa brott som kan komma i fråga beror som sagt bland annat på bevisning och gärningsmannens inställning till gärningen. Du behöver som tur är inte själv bena ut vilket brott som är tillämpligt utan endast göra en polisanmälan. Sedan avgör åklagare om det går att styrka brott samt vilket brott som förekommit. 2. Ersättning för skadan kan du givetvis också kräva av gärningsmannen och detta anspråk gör du i samband med anmälan av brottet. Din åklagare kommer då att föra din talan både i skadeståndsmålet och i brottmålet. Bra att veta är att frågan om skadestånd inte är beroende av utgången i brottmålet utan prövas för sig genom skadeståndslagens regler se http://lagen.nu/1972:207 . För att få skadestånd krävs att en sakskada har uppstått samt att den orsakats genom vårdslöshet eller uppsåt. Enligt min bedömning har gärningsmannen i detta fall åtminstone förfarit vårdslöst.
Rådgivare