FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/06/2006

Skyldighet att lämna prisuppgifter

Är det obligatoriskt att skriva priser i ett skyltfönster i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Frågan huruvida prisuppgifter måste finnas utsatta på varor som visas (marknadsförs) i skyltfönster, regleras i prisinformationslagen. Enligt huvudregeln följer att det totala priset (innefattat moms samt andra eventuella skatter) skall anges på ett klart och tydligt sätt. Om andra avgifter eller kostnader kan tillkomma skall detta anges särskilt. Vidare skall det inte råda någon tvekan om vilken vara som prisuppgiften avser - prisuppgiften skall därför anges på varan eller i dess omedelbara närhet. I vissa fall kan det emellertid av praktiska skäl vara svårt att uppfylla kraven enligt ovan och av denna anledning får prisuppgifter i undantagsfall (som meddelas av Konsumentverket) istället lämnas i t.ex. en prislista eller frågeterminal. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare