Ansvar för makes skulder

Måste jag hjälpa till att betala min makes skulder?

Efter en lång tids sjukdom har han hamnat efter med sina betlningar och nu förstår han att detta ej går längre. Kronofogden har kontaktat honom. På vilket sätt kommer detta att påverka mig? Jag vill inte utsätta mig och mina barn att leva på existensminimum, kommer kronofogden hem och börjar hämta saker såsom tv och min bil?Harrhaft en jobbig period och orkar inte mer. Vad gör jag? MVH

Lawline svarar

Hej.

Huvudregeln är att var och en ansvarar för sina egna skulder, du kan som maka inte bli ansvarig för din makes skulder Se 1:3 ÄktB http://lagen.nu/1987:230

Dock kan du bli påverkad på följande sätt.

Om utmätning görs, måste du bevisa att det är dina saker och inte din mans, eller att det råder samäganderätt då det presumeras att egendom är hans enligt UB 4:19. Dock är det så enligt 5 kap UB att det finns undantag för vad som får utmätas med hänsyn till gäldenärens behov. Kan du inte göra sannolikt att egendom är din eller att ni äger den med samäganderätt så kan de enligt 1 § bl.a. inte utmäta en TV se http://lagen.nu/1981:774. Både Tv och bil torde ej kunna utmätas, men det kommer att bli en bedömningsfråga. Är de värda mycket kan det vara så att det bedöms att ni klarar er med en billigare bil/tv t.ex.

Om skuldsanering blir aktuell kommer det faktum att din make bor med dig beräknas in vid uträkning av hur mycket han skall leva på då man räknar med att han får hjälp från dig, (att ni delar på hyra, köpa mat etc.) vilket innebär att han kommer få mindre än om han hade varit själv.

Har du ytterligare frågor får du gärna återkomma.

Mvh

Rådgivare