FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/02/2008

Fel i vara och reklamation

En företagare säjer en vara till en konsument varan visar sig vara felaktig detta medelar dock inte konsumenten förren 11 månader senare. kan man få pengar tillbaka och i så fall hur mkt?

Lawline svarar

Frågan aktualiserar Konsumentköplagen (se http://lagen.nu/1990:932). Såsom frågan är formulerad utgår jag ifrån att varan var felaktig redan vid avlämnandet och att den då verkligen var felaktig. Enl. 20 § svarar säljaren för sådana fel som funnits redan vid avlämnandet, även om dessa visar sig först senare. För att få åberopa felet måste köparen reklamera (23 §). Detta måste göras inom skälig tid från det att han märkt felet (2 månader är alltid skälig tid). En yttersta tidsgräns på 3 år från att varan mottagits gäller. Om felet upptäcks sent kan det alltså vara tillräckligt att reklamera 11 månader senare. Köparen kan då kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning innefattande återfående av köpeskillingen. För hävning krävs dock att felet är av väsentlig betydelse (29 §). Det skall dock uppmärksammas att även om köparen kräver hävning har säljaren rätt till avhjälpande och omleverans istället för hävning om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen(27 §) Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo