Lawline svarar
Frågan aktualiserar Konsumentköplagen (se http://lagen.nu/1990:932).
Såsom frågan är formulerad utgår jag ifrån att varan var felaktig redan vid avlämnandet och att den då verkligen var felaktig.
Enl. 20 § svarar säljaren för sådana fel som funnits redan vid avlämnandet, även om dessa visar sig först senare.
För att få åberopa felet måste köparen reklamera (23 §). Detta måste göras inom skälig tid från det att han märkt felet (2 månader är alltid skälig tid). En yttersta tidsgräns på 3 år från att varan mottagits gäller. Om felet upptäcks sent kan det alltså vara tillräckligt att reklamera 11 månader senare.
Köparen kan då kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning innefattande återfående av köpeskillingen. För hävning krävs dock att felet är av väsentlig betydelse (29 §).
Det skall dock uppmärksammas att även om köparen kräver hävning har säljaren rätt till avhjälpande och omleverans istället för hävning om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen(27 §)
Vänligen