FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/04/2006

Får envar gripa en person vid olaga intrång?

Hej Har envar rätt att gripa för olaga intrång? I lagtexten står att fängelse kan utdömas om brottet anses grovt, men inte i "normalfallet" där fängelse inte ingår i straffskalan. Vem är det upp till att anse om brottet är grovt isåfall, envar som griper eller åklagare/domstol?

Lawline svarar

Hej! Enligt 24 kap. 7 § 2 st Rättegångsbalken har envar rätt att gripa någon på flyende fot som begått brott om fängelse kan följa eller om någon är efterlyst. Det man bör fråga sig först innan man griper någon är således om fängelse kan komma att följa på brottet. Vid olaga intrång gäller precis som du säger att fängelse utdöms om brottet var grovt. Detta kan vara ett svårt ställningstagande för en enskild person som inte är så väl insatt i när ett brott är grovt eller inte. Rent instinktivt håller man förmodligen kvar en person som gjort intrång på ens egendom i avvaktan på att polisen kommer. Detta torde inte vara något som ska läggas denna person till last vid brott av normalgraden om det inte är uppenbart oförsvarligt att hålla kvar personen, ex. låsa in personen i ett rum i flera dagar innan man ringer polisen, då man kan dömas för olaga frihetsberövande. När ett brott ska bedömas som grovt är det i princip domstolarna som avgör vad som är grovt genom deras tidigare avgjorda domar på området. Det är ju också de som i slutändan bedömer om det enskilda fallet ska bedömas som grovt eller inte, dvs. när personen i fråga döms. Åklagaren i sin tur kan tycka att det är grovt och yrka på detta men det är som sagt domstolen som i slutändan avgör om så är fallet eller inte. Mvh
Rådgivare