FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/03/2008

Hyresvärdens skyldigheter vid lokalhyra

Är hyresvärden skyldig att sätta upp brandlampor på utgångar som brandförsvaret kräver? Vi hyrde lokalen för 6 år sedan sedan till vår förening. Kostnaden är ca 8500 kr för montering etc.

Lawline svarar

Hej, Vad hyresvärden är skyldig att stå för brukar regleras i hyresavtalet. Då ni hyr en lokal så gäller ofta att hyresgästen skall stå för det underhåll som hänför sig till deras verksamhet. Mitt råd är att läsa igenom hyresavtalet och se om frågan regleras där. Sen kan ni ju alltid ta en diskussion med värden om vem som ska ta kostnaden. Hälsningar
Albert RoosRådgivare