FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/03/2008

Minoritetsägares rättigheter

Hej, Jag är minoritetsägare i ett fåmansbolag, innehar 6 % av aktierna. Övriga aktier är delade på 4 personer; 70%, 10%, 10%, 4%. Vilka skydd har jag om majoritetsägare (70%) vill sälja bolaget och jag som minoritetsägare inte vill sälja? Vilket skydd har jag om samtliga övriga ägare vill sälja men inte jag? Jag är jobbar i bolagets operativa verksamhet idag. Väldigt tacksam för svar! Hälsningar En orolig

Lawline svarar

Hej, Allt beror på om det finns något förköpsförbehåll eller samtyckesförbehåll i bolagsordningen, sådana är inte ovanliga i mindre aktiebolag. Om så är fallet kan de vara tvungna att först erbjuda Dig att köpa aktierna innan de säljer till någon annan. Det kan därför vara bra att kontrollera vad som står i bolagsordningen. Finns inget sådant förbehåll finns det inget som hindrar dem från att sälja aktierna. De kan inte påverka Ditt ägande eftersom ingen äger mer än 90 procent. Om de däremot skulle sälja till en ensam aktieägare blir reglerna om tvångsinlösen i 22 kap aktiebolagslagen (2005:551) tillämpliga, den ensamma aktieägaren kan då tvinga Dig att sälja aktierna. Du får minst priset vid ”försäljning under normala förhållanden” i ersättning för aktierna i så fall, se 22 kap 2 § andra stycket aktiebolagslagen. Aktiebolagslagen hittar du http://lagen.nu/2005:551#K22 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare