Felbehandling av tandläkare

Hej!

Jag vill ställa en kort fråga.

Jag har blivit grovt felbehandlad av en tandläkare genom att denna har

"lagat" hål som inte fanns, de har alltså borrat och gjort fyllingar

i friska tänder.(Jag har fått röntgenbilderna och lämnar dem till en annan tandläkare för bedömning. Och de visade att det inte hade funnits några hål):

Jag undrar hur jag på bästa sätt kan gå tillväga. Ska jag skicka ett ersättningskrav

direkt till tandläkaren med utlåtande från den tandläkare som bedömt röntgenbilderna

i efterhand, eller ska jag gå genom tandläkarens patientförsäkring direkt. En

jurist jag känner rådde mig att skicka ersättningskrav till tandläkaren i första hand,

vad anser ni?

Lawline svarar

Hej,

Detta är snarast en effektivitetsfråga och inte någon direkt juridisk fråga. Självfallet har din tandläkare agerat oetiskt och felaktigt, samt troligen även gjort sig skyldig till brottet bedrägeri. Jag håller med din vän att det bästa är att lösa ersättningsfrågan med så få mellanhänder som möjligt, dels för att slippa så mycket tidskrävande byråkrati som möjligt och dels för att möjlighet finns att få större ersättning till mindre risk att stå som tappande part vid en eventuell tvist i domstol. Om du når en överenskommelse med tandläkaren själv så kan din ersättning överstiga de kostnader som drabbat dig på grund av tandläkarens felbehandling.

Mitt råd är alltså detsamma som din väns, försök att nå en överenskommelse med tandläkaren i första hand.

Med vänlig hälsning

Jens ÅströmRådgivare