FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/02/2008

Andelstal mm.

Hej, jag köpte en bostadsrätt för ett par år sedan i ett nybyggt område och då upprättades så kallade upplåtelseavtal. Vad ingår i begreppet upplåtelseavtal och hur kommer det sig att vi som bor i området betalat olika mycket för denna upplåtelse dvs vad baseras avgiften på? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När man köper en bostadsrätt blir man medlem i en bostadsrättsförening. I egenskap av medlem i bostadsrättsföreningen äger man en andel i föreningen. Denna andel utgör det andelstal som framgår av den ekonomiska planen. Det förekommer även i samband med upplåtelse av bostadsrätter att insatserna till föreningen är riktade. Riktade insatser betyder att två borätter med samma andelstal kan ha olika insats t ex på grund av att den ena borätten är belägen högst upp i huset med ett bättre läge än den andra borätten som är belägen på bottenvåningen. Avgiften till bostadsrättsföreningen baseras på vilket andelstal, alltså hur stor del av föreningen, som en bostadsrätt utgör. En större bostadsrätt har ett högre andelstal vilket ger en i pengar räknat högre avgift än för en mindre lägenhet med ett lägre andelstal. Upplåtelse av en lägenhet med bostadsrätt kan bara ske om lägenheten i fråga tidigare inte innan den uppläts har varit upplåten med bostadsrätt. När du köpte din bostadsrätt, köpte du inte lägenheten i sig utan rätten att bo i den. I och med upplåtelseavtalet ”upplåter” bostadsrättsföreningen lägenheten med den borätt som du sedan köper. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare