Kort stannande för nära övergångsställe

Hej!

Jag var i dag i centrala Karlstad. Vid tillfället var det ett kraftigt snöfall så gatorna var oplogade, jag hjälpte mitt ex med att köra in henne och symaskinen till en service-reparatör av symaskiner. Jag parkerade efter gatan där dom andra bilarna var parkerade. Vad jag inte uppmärksammade var att det var ett mindre övergångställe ca-1.5.meter framför bilen så jag betalade för 5.minuter och hjälpte mitt ex in med symaskinen till butiken. Det hela tog ca 3-4 minuter innan jag var tillbaka vid bilen och hittade en smaskig parkeringsbot på 1000 kr. Orsaken var att jag var parkerad för nära övergångstället. Jag stannade bara för att bära ut maskinen till affären och sedan åter. Snöovädret gjorde sitt till också. Ska inte en parkeringsvakt vänta ca 10 minuter före lappande t.e.x.? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Inom tio meter framför ett övergångsställe råder förbud att stanna. Det är inte tillåtet att stanna där ens för att lasta ur något för att sedan genast flytta bilen. Parkeringsvakten behöver då heller inte vänta någon tid innan en parkeringsanmärkning utfärdas. Att det snöade hjälper inte om övergångsstället var ordentligt skyltat. 1000 kronor är den högsta felparkeringsavgiften som används i Sverige men tyvärr har Karlstad den nivån för överträdelse av förbud att stanna. Om inget annat är fel är det nog bara betala.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare