FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2006

Vapenlagen

Hejsan, Marcus är mitt namn. När jag en kväll hade lite skoj med mina kompisar. Vi stod vid en slätt och sköt med en hemmatilverkad potatiskanon. Någon hade ringt polisen och sagt att någon står och skjuter med ett gevär. Som resultat tog polisen bössan, och nu ett halv år senare vill de åtala mig för olaga vapeninnehav. Vart drar man gränsen för att något kan vara ett vapen ? Vi hade inte en anning om att detta kunnde vara ett vapen. Det har ingen ackurans. Tar lång tid att ladda. Ganska opålitligt. mm. Snälla hjälp mig. Jag har ett arbets visum snart klart i Australien. Faller jag för detta så tappar jag visumet då det syns i mitt belastnings register. Tack på förhand Mvh Marcus

Lawline svarar

Definitionen av vapen ges i Vapenlagen. Med skjutvapen förstås vapen med vilket kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av något slags utskjutningsmedel, exempelvis komprimerad luft. Även apparater eller anordningar som beträffande verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen faller in under vapendefinitionen. Det finns därför en stor risk att din potatiskanon kan ses som ett vapen. En närmare bedömning måste dock självklart göras där dels potatiskanonens utformning vägs in och dels dess verkan på omgivningen beaktas. Det finns rättsfall där exempelvis sk. harpungevär i visst utförande med hänsyn till sin ringa avståndsverkan inte har ansetts vara att hänföra till skjutvapen i vapenlagens mening.
Rådgivare