FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/01/2008

Ändra avtalsvillkor vid mobiltelefonköp?

Kan en telefonsäljare sälja ett telefonabonnemang, där en telefon av viss kvalité och tålighet ingår till förhöjd månadsavgift, och sedan skicka enklare modell, som plötsligt blivit ett hyrköp, och skall lämnas tillbaka efter avtalstidens slut?

Lawline svarar

Hej! Utifrån förutsättningarna i frågan är det svårt att ge något direkt rakt svar. Man får börja med att titta på vad som får ansetts blivit avtalat när du ingick ditt köp, och det kan jag inte ge något svar på. Är det rätteligen så att ni har avtalat om en telefon av viss typ som du får behålla efter bindningstiden så skall det självklart vara så. Det är det avtalet som ni skrivit under och skall gälla. Ett tips är att först noggrant läsa igenom det avtalet du fått och se vad som står. Står det inget i avtalet får du kontakta bolaget och uppge att detta inte var vad ni avtalat om, och därmed be att få det tillrättat eller häva avtalet. Med vänlig hälsning
Peter AhlströmRådgivare