FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/01/2008

Kommuns förköpsrätt, förbigående av lag?

Hej, finns där något sätt att kringgå kommunens förköpsrätt av ett hus med tomt på 10 000 m2?

Lawline svarar

Hej, Din fråga är svår att besvara utan mer information om sakomständigheterna. Jag rekommenderar Dig att läsa lagtexten som är tydligt formulerad, se www.lagen.nu/1967:868 . Se främst 3 och 9 §§. Om det bara rör ett hus på en så stor tomt kan det bli problem för Dig att komma runt detta. Fastigheter som köps/säljs mellan närstående i rakt nedstående led (från förälder till barn) eller till en make utesluter förköpsrätten. Observera att det i 9 § framgår att en eventuell överklagan till staten skall göras inom en månad. Med vänlig hälsning,
Rådgivare