FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/01/2008

Hävande av specialbeställd vara

Har en kund rätt att avbeställa en vara när den kommit till buktiken. Produkten är tillverkad för kunden. Butiken kan ej sända tillbaka till leverantören. pga beställningsvara. Har kunden rätt att avsäga sig något han beställt enligt konsumentköpslagen?

Lawline svarar

Frågan regleras i 13 § 3 st KKL, se www.lagen.nu/1990:932 . Det får endast ske om dröjsmål föreligger och säljaren kan tillgodogöra sig varan utan oskälig förlust på annat sätt. Då får hävning ske om dröjsmålet väsentligt förfelat syftet med varan och säljaren borde insett detta. Således är det svårt att häva köp vid specialbeställningar. Med vänlig hälsning,
Rådgivare