Hur indriver man en påstådd skuld?

Hej!

Min bror är skyldig mig en summa för en utlandsresa som vi gjorde tillsammans. Jag har betalat hela resan, men vår muntliga överrenskommelse var att han sedan skulle återbetala mig för sin del av resan.

Han vägrar nu ge mig pengarna. Vad har jag för möjlighet att driva in skulden? Hur går jag tillväga? Vad krävs för bevis för att skulden verkligen finns? Jag misstänker att han kommer att hävda att jag bjöd honom på resan.

Lawline svarar

Du kan prova med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (kostnad ca: 300 kr). Han får då ett föreläggande att betala hemskickat till sig. Han kan då välja att betala eller att bestrida fordringen. Om han väljer att inte göra någonting kan det i slutändan leda till att han får en betalningsanmärkning.

Om han bestrider fordringen så har du möjlighet att begära att målet överlämnas till tingsrätten för fortsatt behandling. Inledningsvis kommer domaren att söka förlika er. Om detta inte lyckas måste du bevisa att en fordring faktiskt finns. Det kan vara svårt då det är ett muntligt avtal. Dock har du möjligtvis vittnen som kan styrka dina påståenden? Om du vinner i rätten kommer sedan kronofogden att verkställa domen. Det gör de genom att undersöka din brors tillgångar och därefter eventuellt företa en utmätning.

Om du gör allt detta tror jag din bror kanske väljer att ”erkänna” sin skuld, då det är ett ganska jobbigt förfarande.

Med vänlig hälsning

Andreas HeedRådgivare