FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/01/2008

Flicka stjäl 300 kr av sin mamma

Flicka som har stulit 300 kr för sin mamma. Mamman anmäler händelsen för polisen, vad händer? Var hittar jag lagtext om detta brott.

Lawline svarar

Hej! Den lag som behandlar denna typ av brott är brottsbalken (BrB) och då det rör sig om denna typen av tillgreppsbrott är det lagens 8 kapitel som skall tillämpas. Brottsbalken finner du http://www.lagen.nu/1962:700 . Att ta något som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det bedöms såsom stöld enligt 8 kap 1 § BrB. Det är dock möjligt att brottet kan komma att betraktas så som snatteri, vilket är den ringare formen av stöld, se 8 kap 2 § BrB. Vid bedömning över huruvida brottet är att betrakta såsom snatteri läggs särskild vikt vid det tillgripnas värde, men även andra omständigheter spelar roll. Då brottet sker mot en butik går gränsen för snatteri vid 800 kr men tillgreppsbrott mot en enskild person torde vara betydligt lägre. Det finns exempel på ett rättsfall där tillgrepp av egendom till ett värde av 120 kr ur två handväskor, som lämnats utan uppsyn, bedömts såsom stöld och inte snatteri. Det görs alltså en bedömning från fall till fall där individuella omständigheter vägs samman för att utgöra grunden för brottsrubriceringen. I det fall du beskriver så kan faktumet att offret och gärningsmannen var dotter och mor spela roll för hur brottet rubriceras. Exempelvis så torde rätten lägga vikt vid hur flickan och mammans ekonomiska relation normalt fungerar. Är flickan under sju år rör det sig inte om en brottslig handling då en person vid så låg ålder ej kan anses uppfylla brottets subjektiva rekvisit. Är flickan mellan 7-15 år kan det röra sig om ett brott men hon kan ej straffas eftersom straffbarhetsåldern i Sverige är 15 år, se 1 kap 6 § BrB. Med vänliga hälsningar,
Mikael KarlssonRådgivare