FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/01/2008

Kommunchefens bosättning

Finns det någon lag som säger var kommunchefen ska bo? I samma kommun där den jobbar? Eller spelar det ingen roll?

Lawline svarar

Enligt kommunallagen (KomL) 4 kap 5 § skall ledamöter och ersättare i kommunalfullmäktige väljas bland dem som har rösträtt enligt KomL. Rösträtt har dem som är folkbokförda i kommunen, senast på valdagen fyller 18 år och är medborgare i Sverige, annan EU stat samt Island och Norge eller annat land om de har varit folkbokförda i Sverige tre år i följd före valdagen (KomL 4 kap 2 §). Den som är anställd hos en kommun för att ha den ledande ställningen bland personalen är dock inte valbar (KomL 4 kap 6 §) och det torde därmed inte finnas något krav på att han/hon är bosatt inom kommunen. KomL hittar du http://lagen.nu/1991:900 Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare