FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/01/2008

Skolrektor - Sekretess

Hej! Jag arbetar som skolsköterska på en grundskola. På skolan har en diskussion uppkommit om vilken sekretess en rektor har på skolan.

Lawline svarar

Huvudregeln på en skola är att offentlighetsprincipen gäller. Vissa uppgifter kan emellertid anses vara av en sådan art att de bör omfattas av sekretess. All skolans personal omfattas i någon mån av sekretess för vissa slag av uppgifter som kan framkomma i skolverksamheten. Med uppgifter avses både muntliga och skriftliga sådana. Sekretessen kan vara olika stark beroende på vad för sorts uppgifter det rör sig om. En bedömning måste oftast göras i det enskilda fallet om en uppgift omfattas av sekretess och gentemot vem, varför det är svårt att heltäckande beskriva sekretessen utan konkreta exempel. Jag ska ändå försöka att övergripande redogöra för vilka sekretessregler en rektor bör ha kunskap om. Sekretess för uppgift om elev i grundskola: Exempel på uppgifter som normalt inte omfattas av sekretess är uppgift om elevs närvaro, studieresultat och beslut i ett elevvårdsärende, vid till exempel elevvårdskonferens. Ett besluts bakomliggande utredning kan emellertid innehålla sekretessbelagda uppgifter. Stark sekretess gäller för uppgifter hos psykolog och kurator samt skolhälsovården. Stark sekretess innebär att sekretessen gäller om inte det är uppenbart att ett utlämnande inte kan innebära men för den uppgiften rör. Svagare sekretess gäller för rektor, lärare och all personal på skolan, för vissa uppgifter om elevs personliga förhållanden i skolans elevvårdande verksamhet samt i ärende om tillrättaförande av elev eller skiljande av elev från vidare studier. Svagare sekretess innebär att huvudregeln för uppgiften är offentlighet, men om det kan antas att ett utlämnande av en viss uppgift skulle innebära men för den uppgiften berör gäller sekretessen. Barn och ungdomar samt deras vårdnadshavare som riskerar att utsättas för personförföljelse kan få sin identitet, adress och liknande uppgifter sekretesskyddade. Sekretessen gäller då även i skolan. Vid menbedömningen är utgångspunkten hur man tror att den uppgiften berör skulle uppfatta ett utlämnande. En skillnad föreligger i att man när det gäller stark sekretess måste företa en noggrannare utredning i det enskilda fallet, medan man i fallet med svagare sekretess har större utrymme för att göra antaganden utifrån vad som normalt sett brukar uppfattas som integritetskränkande. Sekretessen gäller för uppgiftslämnande utanför den egna verksamheten. Skolan ses i regel som en sammanhållen verksamhet. Sekretessen bryts alltså inte när en rektor lämnar en uppgift till exempelvis elevens klasslärare. Internt inom verksamheten finns inget lagreglerat sekretesskydd, utan det blir en fråga om etik och behovet av att uppgiften förs vidare. Skolhälsovården utgör en självständig verksamhet inom skolan och kan alltså inte lämna uppgift vidare utan medgivande av den uppgiften berör. Vissa regler som genombryter sekretessen: Sekretess gäller inte om medgivande till att uppgiften förs vidare ges av den som uppgiften berör. När det gäller små barn är det vårdnadshavarna som ska medge ett uppgiftslämnande. När det gäller lite äldre omyndiga barn krävs i regel både barnets och vårdnadshavares medgivande. Sekretess gäller som huvudregel inte gentemot vårdnadshavare till omyndigt barn/ungdom. Sekretessen gäller däremot gentemot förälder som inte har del i vårdnaden. En uppgift kan hemlighållas för en vårdnadshavare om uppgiftslämnande skulle medföra betydligt men för den unge. Betydande men innebär att det ska röra sig om kvalificerat integritetskränkande uppgifter. Sekretess gäller inte mellan myndigheter om det är uppenbart att intresset av att uppgifterna lämnas ut har företräde framför det intresse som sekretessen ska skydda. Ett exempel kan vara uppgiftslämnande mellan en flyttande elevs gamla och nya skola om exempelvis problem som kan innebära att eleven behöver någon form av särskilt stöd. Vårdnadshavare bör emellertid alltid informeras om att uppgifterna kommer lämnas över. Detta undantag gäller inte för skolhälsovården. En uppgift kan lämnas mellan myndigheter om det är nödvändigt för den utlämnande myndighetens verksamhet. Detta undantag blir tillämpligt exempelvis vid polisanmälan om brott som exempelvis skadegörelse i skolan eller våld mot skolpersonal. Brottsmisstankar som riktar sig mot annat än skolan och dess personal kan polisanmälas om fängelse är föreskrivet för brottet och brottet kan antas leda till annan påföljd än böter. Skolhälsovården kan lämna uppgift om misstanke om brott mot omyndig eller brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare brott än två års fängelse. För att veta om det rör sig om ett sådant brott kan polis kontaktas konsultativt, så länge inga lämnade uppgifter kan härledas till den berörda eleven. Om det framgår av lag att viss uppgift får eller skall lämnas genombryts sekretessen. Lagstadgad anmälningsskyldighet till socialnämnden föreligger inom all verksamhet som berör barn och ungdom vid misstanke om att ett barn far illa. Om socialnämnden bedriver utredning om ett barns behov av insatser har skolan skyldighet att lämna begärda uppgifter. Part i ett ärende har en särskilt stark rätt att ta del av uppgifter som rör ärendet. För att sekretess ska gälla gentemot part i ett ärende krävs att det är av synnerlig vikt att uppgiften inte röjs, vilket är ett högt ställt krav. Part i ett ärende är det barn det berör och dess vårdnadshavare. Ett exempel kan vara elev som förekommer i en utredning om tillrättaförande av elev i anledning av misstänkt mobbing. Den utpekade eleven har i regel rätt att ta del av de uppgifter som förekommer i ärendet, även om de även rör personliga förhållanden hos annan elev på skolan. Sekretess för uppgift om anställd: För uppgift om anställd vid skolan gäller stark sekretess vad gäller uppgifter som framkommit i den personalsociala verksamheten som hänför sig till psykologisk undersökning eller behandling och för uppgift om enskilds personliga förhållanden som lämnats till psykolog, personalkonsulent eller annan sådan befattningshavare som särskilt har till uppgift att bistå med råd och hjälp i personliga angelägenheter. Svagare sekretess gäller för annan uppgift i personalsocial verksamhet än de ovan nämnda, exempelvis så kallade medarbetarsamtal (en menbedömning enligt ovan måste självklart göras). Svagare sekretess gäller även i den personaladministrativa verksamheten för uppgift om hälsotillstånd och för uppgift om personliga förhållanden i ärende om omplacering eller pensionering. En mer vidsträckt sekretess kan gälla i den personaladministrativa verksamheten om risk/hot föreligger för våld eller annat allvarligt men mot den berörde eller dennes närstående. Hoppas att svaret ger er någon klarhet!
Johanna NilssonRådgivare