FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/01/2008

Var går gränsen för ringa narkotikabrott?

Ungefär hur mycket narkotika ska man ha ertappats med för att få 1 års fängelse?

Lawline svarar

Hej, straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Straffet för narkotikabrott av normalgraden (dvs. ett brott som inte är ringa men inte heller grovt) är fängelse i högst tre år. Det går därför inte att svara på hur stor mängd som krävs för att straffet skall bli omkring ett års fängelse eftersom det är domstolen som avgör straffets exakta längd. Som man kan se på gränserna för brotten är det dock inte möjligt att dömas till ett års fängelse för ett narkotikabrott som är ringa, och inte heller för narkotikabrott som är grovt eftersom minimistraffet då är två års fängelse. Den gräns som ligger närmast Din fråga är alltså gränsen mellan ringa och grovt narkotikabrott. Där kan sägas att enligt lagens förarbeten kan det inte vara ett ringa brott om man innehar mer än 80 gram cannabisharts eller 8 gram amfetamin. För narkotika som är starkt vanebildande är gränserna för narkotikabrott av normalgraden mycket låga. Som exempel kan nämnas ett rättsfall där innehav av 0,17 gram heroin bedömdes som brott av normalgraden. Kokain och LSD skall bedömas på ungefär samma sätt. Gränserna som jag har nämnt här är ungefärliga och gäller vid innehav av narkotika för eget bruk. Har narkotikan däremot sålts vidare bedöms brottet i princip aldrig som ringa. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare