FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/01/2008

Böters gallring ur belastningregistret

Hej, jag är på väg att flytta utomlands och landet kräver utdrag ur belastningsregistret. Jag blev fick böter för snatteri för 7 år sedan, detta är oerhört pinsamt och jag undrar om detta syns i utdraget? Mvh

Lawline svarar

Hej! Enligt Lag om belastningsregisters 17 § 9 punkt (se http://lagen.nu/1998:620) gallras uppgifter om böter bort ur belastningregistret fem år efter att de dömts ut. Alltså syns de inte längre i belastningsregistret. Lycka till med flytten! Med vänlig hälsning
Tobias AnderssonRådgivare