FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/01/2008

Begränsning av yttrandefriheten

Är talerätt stadgat i en massa olika svenska lagar gällande olika områden eller är den baserad på nån paragraf i grundlagen? Behöver svara på en fråga om Sverige är ett land som har constitutional standing eller statutory standing. Var kan man hitta info om detta?

Lawline svarar

Hej! Yttrandefriheten har stöd i grundlag. Paragrafen finns att hitta i 2:1 1p Regeringsformen (se http://lagen.nu/1974:152#K2 ). Yttrandefriheten kan begränsas i vissa fall (se 2:12 RF). Ett av kraven är att begränsningen sker för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Yttrandefriheten kan endast begränsas genom lag och antagandet av en sådan lag behöver följa särskilda regler som finns att hitta i 2:12 3 st RF. Huvudparagrafen vad gäller begränsning av yttrandefriheten finns sedan att hitta i 2:13 RF, som jag vill rekommendera Er att läsa (se http://lagen.nu/1974:152#K2). Sammanfattningsvis: yttrandefriheten har grundlagsstöd, men kan begränsas genom olika lagar, om dessa begränsningar är förenliga med regeringsformen (som är en grundlag). Sekretesslagen är ju ett exempel på en begränsning av yttrandefriheten. Vänligen,
Rådgivare