FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/03/2006

Påföljdsbedömning

Jag har just dömts för grovt drograttfylleri pga mediciner. Jag friades i tingsrätten men dömdes i hovrätten. Hela ärendet har därför dragit ut på tiden, närmare bestämt tre år! Idag använder jag ingen narkotikaklassad medicin, vilket intygas av psykolog. Jag har haft körkort i tre år sedan den aktuella händelsen och har kört prickfritt under den tiden. Min fråga är om det, vad gäller körkortsingripande, kan tas hänsyn till att jag kört i tre år samt att jag idag inte använder några mediciner. MVH Magnus

Lawline svarar

Hej! Om jag förstått din fråga rätt så utgår domstolen vid sin bedömning om brott begåtts från brottstillfället och inte vad som skett efteråt. Domstolen kan däremot beakta övriga omständigheter när de ska bedöma straffet/påfölden. Bland annat kan tiden för dom beaktas dvs. om det dragit ut på tiden vilket kan dra ner på straffet eftersom detta ses som en jobbig tid för parten. Vidare beaktas gärningsmannens nuvarande situation i övrigt som exempelvis att du därefter kört prickfritt, inte använder mediciner längre etc. Dessutom beaktas om du i övrigt har en ordnad social situation ex. har arbete, studerar etc. Detta för att bland annat bedöma återfallsrisken. Lever du ett "normalt" liv tyder det på att risken för återfall är liten. Domstolen tittar även på om du tidigare dömts för brott. Har man flera gånger dömts för brott och endast fått villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter kan starka skäl tala för fängelse vid ett senare brott, som inte är av inte allt för lindrig grad vill säga. Nu framgår det inte så mycket i din fråga. Det straff du fått hade kanske kunnat vara hårdare ifall domstolen inte beaktat ovan, vilket de torde gjort eftersom det är viktiga aspkter att beakta i domstolens dömande verksamhet.. Om domstolen nu drog in ditt körkort kan det bero på att de såg det som proportionerligt i förhållande till brottet som rubricerades som grovt samt vid beaktande av omständigheterna i ovan. Även om du skärpt till dig är domstolen inte helt förlåtande utan beaktar förmildrande omständigheter för att dra ner på straffet, ej för att undvika att utdöma straff helt och hållet. Mvh
Rådgivare