FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/01/2008

Hur definierar man en handling?

När man talar om handlingar som är offentliga så är min fråga: Hur definierar man en handling? -är arbetspapper en handling - är en upprättad journal på en klient hos en kurator en handling - inkommen e-post? Hälsningar

Lawline svarar

Hej, I tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap 3 § sägs att en handling är en framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel. Rent allmänt kan en handling sägas vara ett fysiskt medium som är bärare av viss information. Framställningar som endast förmedlar ett estetiskt intryck (t.e.x en tavla) är dock inte att anse som en handling. Samtliga av dina tre exempel är således exempel på handlingar. För att det skall vara fråga om en allmän handling krävs dessutom att den enligt TF förvaras hos myndighet och där är upprättad eller inkommen. För att vara en offentlig allmän handling krävs till sist även att handlingen inte omfattas av sekretess. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare