FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/01/2008

Stöld av vinge?

Hejsan, för ett tag sen tog jag en vinge från en bil jag trodde var dumpad, jag blev gripen och har sen dess inte hört något mer om det hela. Jag fyller 20år i vår och har tidigare blivit dömd för olovligkörning (2 år sen) och skadegörelse (3 år sen), och blev då dömd till böter båda gångerna. Hur kommer det gå denna gången?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Att uppskatta vad påföljden för brott kommer att bli är alltid svår men jag ska göra ett försök. Till och börja med måste vi bedöma vilket brott som du eventuellt har gjort dig skyldig till. De brott som du kan ha gjort dig skyldig till är stöld, som högst kan ge fängelse i två år eller egenmäktig förfarande vilket kan ge allt från böter till fängelse i sex månader och i grova fall fängelse i två år. Samtliga brott finns beskrivna i brottsbalkens kapitel 8 som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 . Det kan även vara så att du inte har gjort dig skyldig till något brott alls, om du trodde att vingen var övergiven, har du nämligen inget uppsåt till de objektiva rekvisit till de brott som du eventuellt har begått. Har du inte begått något brott kommer du naturligtvis inte få något straff. För att kunna svara på frågan om huruvida du har begått något brott alls måste jag ha tillgång till fler omständigheter i det här fallet än de som du nämner i din fråga. Om vi skulle utgå från att du verkligen har begått en brottslig handling så kommer domstolen att bland annat ta hänsyn till din ålder. Du var 19 år när du gjorde det här, vilket är en aspekt som talar för ett lindrigare straff. Även tidigare brottslighet tas med vid bestämmande av påföljd. Visserligen har du redan två fällande domar, men det är för andra saker som du är misstänkt för i detta fall. Din sociala situation i övrigt kommer att tas med i bedömningen och den vet jag ingenting om. Det jag kan säga är att svenska domstolar generellt håller sig till den lägre delen av straffskalan i sina domar. I brottsbalken finns det en presumtion emot fängelse. Det betyder att domstolen skall om det är möjligt och om inte böter kan komma i fråga, döma till skyddstillsyn eller villkorlig dom istället för fängelse. Naturligtvis är det även av stor betydelse om du har gjort dig skyldig till stöld eller egenmäktigt förförande eftersom straffskalorna för dessa brott är som sagt olika. Om jag trots allt skulle våga mig på en gissning så beroende på vilket brott domstolen anser att du har begått, tror jag att du i värsta fall riskerar en villkorlig dom eller skyddstillsyn. Men jag skulle som sagt behöva mer information för att kunna ge ett mer exakt svar. Hoppas att du blev lite klokare av svaret. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare