FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/02/2008

Myndighet och offentlig verksamhet

Vad kännetecknar offentlig verksamhet och vad innebär begreppen myndighet och myndighetsutövning?

Lawline svarar

Hej! Offentlig verksamhet är verksamhet som bedrivs av stat, kommun eller landsting. Statliga och kommunala organ är indelade i bland annat myndigheter, vilka i sin tur är indelade i domstolar och förvaltningsmyndigheter. Ex på förvaltningsmyndigheter är vägverket, länsstyrelser och olika nämnder. Med myndighetsutövning avses däremot utövning av befogenhet att för enskild med bindande verkan bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinpåföljd, avskedande eller något annat jämförbart förhållande. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare