FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/05/2006

Lösspringande hundar - skadestånd?

Hejsan Under en promenad i ett tättbebyggt område mötte jag två lösspringande hundar. När jag fösökte passera dom blev jag anfallen och biten upprepade gånger i bägge armarna. Polisanmälan är gjord , skadorna dokumenterades hos läkare och fotograf. Enligt polisen bet samma hund sommaren 2005 en man som fick betydligt värre skador än vad jag fick, men åklagaren som hade det fallet tyckte att ej att djuren behövde avlivas utan ägaren fick tillsägelse att bygga hundgård etc. Vad har jag för rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst ( är sjukskriven), förstörd oljerock, sveda och värk samt hur kan jag bidra till att dessa hundar ej kan skada någon mer människa. Hade åklagaren i somras tagit sitt ansvar hade detta ej behövt hända, jag tänker på att nästa gång kan det vara ett ett barn som hundarna biter.

Lawline svarar

I det här fallet är lagen om tillsyn över hundar och katter tillämplig, se http://lagen.nu/1943:459. Hundägare har ett strikt ansvar, vilket innebär att skador och avsevärda olägenheter som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare, se 6 §. I skadeståndslagen, se http://www.lagen.nu/1972:207 anges vilka skador som skall ersättas. Enligt 2 kap 1 § skall sak- och personskador ersättas. Av 5 kap 1 § framgår vad som ersätts vid personskador. Detta medför att du kan få ersättning för samtliga förluster som du angett. I lagen om tillsyn över hundar och katter stadgas att polismyndigheten får meddela det beslut som omständigheterna kräver om tillsynen över hund eftersätts, 3 §. Det kan vara fråga om att hunden skall förses med munkorg eller hållas instängd. Om hunden visat benägenhet att bita människor får polismyndigheten besluta att hunden skall omhändertas genom myndighetens försorg. Mvh
Branka StojkovicRådgivare