Bevisvärdering i parkeringsmål

Jag har en fråga angående en felaktigt utfärdad p-bot av Parkeringstjänst väst ab.

När jag stannade på en vändzon där det är parkeringsförbud men inte stoppförbud och lastade ur 3 st stolar.

Jag och min sambo var borta i ca 3-6 minuter .

När vi återvände till bilen stod en pvakt och skrev en bot.

Jag förklarade att vi håll på med urlastning och det var tillåtet.

Men han säger att vi har varit där i mer än 10 min vilket är totalt helt falskt.

Området gäller för en privat markägare och jag har frågat p-bolaget om vad de har för avtal med markägaren men de vägrar ge mig svar på någon fråga alls.

Min fråga är hur starkt min sambos och min svärmors vittnesmål väger i en rättegång mot denna falskbotande p-vakt?

Vi har även ett mobilsamtal 7 minuter innan till svärmor då p-vakten menade han började klocka oss enligt hans lapp.

Det är inte möjligt att köra denna bit på den tiden.

Vi har även bildbevis på att stolarna vi lånade fanns hos svärmor den 24 och sen hemma hoss oss den 25 väger de något?

Hur skall vi gå tillväga för att få upprättelse?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Angående reglerna på platsen har du helt rätt och något annat lär parkeringsbolaget inte hävda. Jag gör därför bara en bedömning av bevisningen. Domstolarna har fastslagit att uppgifter på en kontrollavgiftsfaktura eller en parkeringsanmärkning ska anses ha ett starkt bevisvärde om parkeringsvakten intygar dess korrekthet under ed. Detta gäller oavsett om parkeringsvakten minns den aktuella händelsen eller inte. Frågan blir då vad som krävs i form av motbevisning för att vinna mot parkeringsbolaget. Allmänt sett kan sägas att vittnen som har intresse i saken ges ett lågt bevisvärde. Ett lågt bevisvärde ges också till uppgifter som är uppskattningar av till exempel åtgången tid. I det här fallet finns flera omständigheter som pekar i riktning mot att parkeringsvakten har fel. Ingen av omständigheterna är sådan att den i sig kan ha någon möjlighet att bryta presumtionen för att parkeringsvakten har utfört sitt jobb korrekt. Om de tillsammans kan göra det är mer osäkert. Jag lutar åt att, om parkeringsvakten är beredd att försvara sina uppgifter, du inte har möjlighet att vinna en process mot parkeringsbolaget. Vill du ändå få frågan prövad behöver du inte göra annat än att bestrida parkeringstjänsts krav och berätta precis vad du nu har berättat. Parkeringstjänst måste då välja att antingen släppa sitt krav eller stämma dig. Vilket de väljer är omöjligt att säga. Förlorar du i tingsrätten kommer du att utöver kontrollavgiften tvingas betala vissa rättegångskostnader som kan tänkas landa på mellan 450 och 1500 kronor.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare