FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/02/2006

Fel på fastighet

Har köpt ett hus där det visat sig att elementen på övervåningen inte fungerar fullvärdigt, tre av sex element blir bara halvljumma. Säljarna har i efterhand sagt att de använt extra elelement i dessa rum när det varit kallt ute. Är detta ett fel på huset som de borde ha upplyst oss om innan köpet? Orsaken till att elementen bara blir halvljumma är enligt de rörmokare som jag varit i kontakt med att rören är för smala och att man numera har jordvärme istället för oljepanna som ger en helt annan temperatur på vattnet som cirkulerar. Vi kommer nu att få riva upp golven och byta ut alla rör. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! När det gäller köp av fast egendom är köparens undersökningsplikt väldigt långtgående. Om fastigheten avviker från vad man med fog kunde förutsätta vid köpet så har köparen rätt att göra avdrag på köpeskillingen om inte felet var sådant att det borde har upptäckts vid den undersökning av fastigheten som var påkallad med hänsyn till fastighetens skick. Detta innebär följande för er del. Att elementen inte fungerar bra är ett fel utan tvekan dock hänger er frågas avgörande på om detta fel skulle ha upptäckts vid en undersökning. Var fastigheten gammal och i dåligt skick rent allmänt kan det vara så att ni skulle ha frågat om elementen t.ex. Skulle det vara så att det finns en friskrivningsklausul i avtalet så finns det tyvärr inte så mycket att göra för er del. Om en sådan inte finns råder jag er att kontakta en advokat/jurist för mer exakt rådgivning, bl.a. med tanke på hur praxis ser ut. Lycka till! Mvh
Rådgivare