Lawline svarar
Hej!
Den sluttid som angivits i kontaktet "under hösten" är tämligen oklar. Detta är säkerligen en medveten oklarhet från företagets sida för att undvika diskussioner om huruvida dröjsmål föreligger eller ej. Någon given gräns när hösten tar slut och vintern tar vid finns inte, det kan dock antas att 29 december är vinter. Om då dröjsmål föreligger med leveransen kan skadestånd komma på fråga. Ett sådant motsvaras dock endast av dina faktiska kostnader på grund av det inträffade vilka kan vara svåra att bevisa. Möjligen är det då om du vet att du kommer få väsentligen lägre månadskostnad med fjärrvärme än ditt nuvarande alternativ. Du skulle då kunna kräva det aktuella bolaget på mellanskillnaden. Något skadestånd för "plåster på såren" går dock ej att kräva
I prisuppgiftslagen framgår att det i priser som riktar sig till konsument (och jag utgår här ifrån att installationen riktar sig till dig som privatperson och inte till ditt företag etc.) skall inkluderas moms om inte annat framgår. Om det inte stod något om att priset var exklusive moms är du således inte betalningsskyldig för mer än 25 000 kr. Betala därför in detta belopp och bestrid skriftligen resten på den grund som ovan angivits. Spara en kopia av bestridandet.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar