FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/01/2008

Olaga hot, häktning

En tjej på 16 år har utnyttjat mig som vän genom att bara låtsas vara min vän för att nå andra och sen bara struntat i mig! De gjorde mig så jävla arg. Jag är en tej på 20 år med adhd och även beteendestörning och uppförandestörning. Jag menade INTE att göra henne illa. Bara att visa hur ledsen jag blev att hon mobbat mig, Jag hotade henne över lunarstorm & msn att jag skulle ge henne så jävla mycket stryk. Att hon retat upp mig och jag är piss off på henne!!! Jag kunde inte tygla min ilska!! Jag har bett om ursäkt och hon har även skrivit att hon har förlåtit mig på lunarstorm. Men hennes mamma har ringt min klassföreståndare och han har tagit kontakt med rektorn. Vad kan hända? Kan jag bli polisanmäld och vad är då straffet? Hon tog det som grovt hot. Men jag menade det ej så. Hon har bevis på papper också!! Jag skulle vilja veta om jag kan bli häktad pga av detta?? Jag har blivit gripen 2-3 ggr av polis innan på grund av våldsam, krafftigt motstånd, allkohol & försök av rymning.

Lawline svarar

Hej. Förhoppningsvis löser rektorn konflikten internt utan inblandning av andra myndigheter. Du har begått brottet olaga hot, ett brott som har fängelse i straffskalan. För att bli dömd krävs att någon anger brottet till åklagare, eller att denne på annat sätt får kännedom om händelsen. Så tycks inte ha skett. Det är så gott som uteslutet att du skulle dömas till fängelse. Förmodligen skulle du få ett mildare bötesstraff genom sk. strafföreläggande (alltså utan rättegång) om du erkänner brottet. Du kommer knappast bli häktad. Häktad blir man bara om synnerliga skäl föreligger, som exempelvis risk för fortsatt brottslighet och flyktfara. Förvisso verkar ditt förflutna lite brokigt, men ditt brott är inte tillräckligt allvarligt för häktning. MVH
Jon ÖstremRådgivare