FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/12/2007

Hyra för bostadsrätt i andrahand

Kan jag ta ut avgift och räntekostnader som hyra av andrahandshyresgäst till bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej! Då en lägenhet hyrs ut i andrahand gäller huvudregeln att hyran skall fastställas till ett skäligt belopp, 12 kap 55 § Jordabalken (JB). Med detta menas att hyran inte får vara påtagligt mycket högre än hyran för likvärdiga lägenheter. I detta fall då det rör sig om en bostadsrätt som hyrs ut i andra hand får man ta utgångspunkt i hyran för hyresrätter av samma standard. Här tas hänsyn till storleken på lägenheten, om lägenheten är nyrenoverad, tillgång till parkeringsplats etc. Du får således utgå från hyran för de hyresrätter som överensstämmer med standarden för din bostadsrätt. Frågan är om du kan täcka kostnaden för avgiften för lägenheten samt räntekostnaden utan att du tar ut ett pris som överstiger hyran på likartade hyresrätter. Det är alltså helt ok att ta ut en högre hyra än den avgift du betalar till din bostadsförening, så länge inget annat avtalats med föreningen. Med vänliga hälsningar,
Mikael KarlssonRådgivare