FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/12/2007

Säljares dröjsmål vid konsumentköp

hej! har köpt en värmepump med installation, uttag av gammal olje panna och ett instalerat element till min fastighet i dec 2006. den skulle betalas samma dag som den instalerades och så gjorde jag. men nu har inte företaget stått för sin del olje pannan är fortfarande kver och det saknas ett element. Har försökt få fatt pa förtaget men de svarar ej, har talat in medelande och lämnat telefon nr men inget svar, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, Konsumentköplagen finner du http://lagen.nu/1990:932 . Säljaren är alltså i dröjsmål enligt 9 § eftersom han inte fullgjort sina förpliktigelser i rätt tid. 10 § stadgar att vid dröjsmål på säljarens sida får köparen välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare