FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2006

Förskingring vid lån av pengar?

Hej! Jag skulle vilja veta vilken brottsrubricering som gäller om en kassör brukar låna pengar i föreningskassan. Det saknades 2000 kr när kassan kontrollerades, men pengarna lämnades omedelbart tillbaka. Gör detta någon skillnad?

Lawline svarar

Hej! Brottsrubriceringen beror på om personen i fråga hade uppsåt att tillägna sig pengarna eller inte. Brottet förskingring (BrB 10:1 som du hittar http ://www.lagen.nu/1962:700) har som ett av rekvisiten att gärningsmannen måste tillägna sig egendomen. Om någon endast lånar något och sedan lämna tillbaka det föreligger inte förskingring. Här beror det alltså på om personen i fråga hade uppsåt att behålla pengarna. Kan detta bevisas föreligger förskingring alternativt det lindrigare brottet undandräkt (BrB 10:2).
Christina WeilanderRådgivare