FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/12/2007

Misshandel och grov kvinnofridskränkning

Min far är alkohlist och har misshandlat min mor och ej första gången. Han hotar nu henne att slå ner henne mm och hon vågar inte gå till polisen. Kan jag anmäla honom utan att min mor är med eller måste jag vänta på att något drastiskt ska hända innan någon kan ingripa?

Lawline svarar

Brottsbalken (nedan förkortat BrB) finner du http://www.lagen.nu/1962:700 Misshandel är ett brott enligt BrB 3 kap. 5 § och olaga hot enligt 4 kap. 5 §. Det du beskriver kan mycket väl även betraktas som grov kvinnofridskränkning enligt BrB 4 kap. 4a §. Inget av dessa brott är s.k. angivelsebrott och kan alltså polisanmälas av vem som helst. Åklagaren kommer då att inleda en förundersökning för att besluta om brott kan styrkas och om din far bör anhållas och åtalas. Det du bör vara medveten om är att om din mor inte är beredd att medverka vid förundersökningen genom att lämna uppgifter om vad som hänt kan det vara svårt för åklagaren att bygga ett mål mot din far. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare