FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/12/2007

Urkundsförfalskning och straffmätning

Hej! Jag har handlat i min sambos namn på Ellos, Halens & H&M Dessvärre har jag inte kunnat betala några räkningar då min FP var lägre än jag väntat mig. Nu har det gått till inkasso och en del har gått till Kronofogden. Har förfalskat hans namnteckning på breven till kronofogden. Vad kan jag vänta mig för straff? Jag har två barn, påverkar detta straffet? Mvh "Ångrar mig"

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår Din fråga har Du inte haft tillåtelse av Din sambo att handla i dennes namn. Skulle så ha varit fallet är det nämligen inte straffbar urkundsförfalskning eftersom det då har skett med samtycke från denne. Har Du inte haft tillåtelse blir det att bedöma som urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) om Du har skrivit under i Din sambos namn. Även brevet till kronofogden torde vara att bedöma som urkundsförfalskning även om man eventuellt skulle kunna bedöma Ditt handlande under det lindrigare brottet osant intygande; 15 kap. 11 § brottsbalken. Straffskalan för urkundsförfalskning är fängelse upp till två år. För Din del innebär det att Du troligtvis kommer att få villkorlig dom då allt talar för att den samlade brottslighetens så kallade straffvärde inte kommer att överstiga ett år. Villkorlig dom innebär att Du under ett år ska avhålla Dig från fortsatt brottslighet annars kan den villkorliga domen förklaras förverkad vilket innebär att Du i det fallet får avtjäna viss strafftid. Den villkorliga domen får förenas med böter. Villkorliga domar regleras i 27:e kapitlet brottsbalken. Skulle Du även dömas för osant intygande kommer Du att dömas till gemensam påföljd enligt 30 kap. 4 § - alltså fortfarande villkorlig dom. Att du har barn skulle kunna påverka valet av påföljd enligt så kallade billighetshänsyn i 29 kap. 5 § brottsbalken, det finns praxis på att bedöma en ensamstående med minderåriga barn något lindrigare. Det är dock svårt att garantera att en domstol skulle bedöma Din situation lindrigare på grund av barnen. Brottsbalken hittar du: http://lagen.nu/1962:700#K30 Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare