FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/12/2007

Regeringens tillåtlighetsprövning av järnvägsbygge

Hej Enligt Miljöbalken kap 17 § 1 och 3, skall exempelvis större järnvägsprojekt tillåtlighetsprövas av regeringen. Kan en enskild person (eller en fastighetsägare) som berörs av ett järnvägsprojekt begära hos regeringen om tillåtlighetsprövning, om denne anser att projektet är att anse som betydelse för den som det berör? Om inte detta är möjligt på vilket sätt kan en tillåtlighetsprövning aktualiseras?

Lawline svarar

Hej Regeringes tillåtlighetsprövning regleras i 17 kapitlet miljöbalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1998:808 . I dess 1 § anges att tillåtlighetsprövning av vissa nya verksamheter är obligatorisk, däribland uppräknas i punkten 3 ”järnvägar avsedda för fjärrtrafik och anläggande av nytt spår på en sträcka av minst fem kilometer för befintliga järnvägar för fjärrtrafik”. Prövningsplikten omfattar nya verksamheter. Bedömningen av vad som är en ny verksamhet måste göras från fall till fall och kan innebära att även utbyggnader omfattas. I de fall utbyggnaden är av mindre betydelse finns möjlighet för regeringen att avstå från prövningen med stöd av 2 §. För de verksamheter som är obligatoriskt prövningspliktiga krävs tillstånd enligt miljöbalken eller motsvarande beslut enligt annan lag, tillåtlighetsprövningen skall då utgöra ett led i den normala tillståndsprövningen. Banverket är den myndighet som ansvarar för järnvägen i Sverige och som beslutar i tillståndsfrågan och tillser att tillåtlighetsfrågan överlämnas till regeringen i rätt ordning. Järnvägsbyggen är inte tillståndpliktiga enligt miljöbalken utan reglering kring detta finns i lagen (1995:1649) om byggande av järnväg, som du hittar http://lagen.nu/1995:1649 . Planeringsprocessen för byggande av järnväg är omfattande och tidskrävande, vilket gör att tiden från idé till färdig järnväg sträcker sig över flera år. Planeringen följer en prövningskedja som består av idéskede, förstudie, järnvägsutredning och järnvägsplan, där planeringen successivt detaljeras från översiktliga studier till detaljprojektering. I arbetet med järnvägsutredningen prövas, analyseras och utvärderas genomförbara lösningar med syfte att ta fram underlag för beslut om val av lösning. Till denna utredning hör en miljökonsekvensbeskrivning som ska vara godkänd av länsstyrelsen. Den lösning som väljs i järnvägsutredningen ska ha regeringens tillåtlighet innan arbetet går vidare till nästa steg, järnvägsplanen. Genom 1 b § i lagen om byggande av järnväg samordnas regeringens prövning av tillåtligheten enligt miljöbalken med den ordinarie prövningen enligt lagen om byggande av järnväg. Där anges att banverket skall överlämna frågan om byggande av järnväg till regeringen för prövning enligt 17 kapitlet 1 § miljöbalken samt att regeringens prövning skall ske på grundval av en upprättad järnvägsutredning enligt 1 a § lagen om byggande av järnväg. Banverket skall överlämna alla relevanta handlingar i ärendet till regeringen, däribland inhämtade yttranden. Regeringens tillåtlighetsbeslut kommer att omfatta tillåtligheten av anläggningen inom ett visst område. Vid tillåtlighetsprövningen skall, utöver de allmänna hänsynsreglerna i 2 kapitlet, bestämmelserna i 3 och 4 kapitlen i miljöbalken tillämpas, d.v.s. de allmänna ändamålsbestämmelser vid användning av mark och vatten. Regeringen har således att göra en avvägning mellan olika allmänna intressen. Om regeringen ger sin tillåtelse till järnvägsbygget sker färdigställs sedan utformningen och den slutliga sträckningen av järnvägen i järnvägsplanen. Det är enligt 3 § lagen om byggande av järnväg fastställande av järnvägsplan som är att jämställa med meddelande av tillstånd enligt miljöbalken. Regeringens tillåtlighetsprövning av nya verksamheter, däribland järnvägar, utgör som ovan anges en obligatorisk del av beslutsprocessen och är således inte något som en enskild fastighetsägare begär om. Med vänlig hälsning
Rådgivare