FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/12/2007

Bristande medverkan vid köp.

En säljare påstår att att en kund beställt en vara. När varan anlänt vägrar kunden att hämta varan. Kan säljaren vända sig till domstolen för att tvinga kunden att fullfölja köpet? Om säljaren kan vända sig til domstolen, vad för slags talan är det frågan om och på vilken lag grundar sig det på?

Lawline svarar

Hej! Köparen ska enligt köplagen 50 §, medverka till köpet genom att i detta fall hämta varan på överenskommen plats. Säljaren kan stämma köparen genom en så kallad fullgörelsetalan. I detta fall kan dock säljaren istället för att kräva att köparen fullföljer köpet genom att hämta varan, häva köpet och kräva skadestånd av köparen enligt köplagen 55, 57§§. Med vänlig hälsning.
Fredrik HanssonRådgivare