Felparkeringsavgift då parkeringsbiljett ej synlig

Har fått en stämning angående kontrollavgift för felparkering på 300 kr plus ansökningsavgift på 450 kr.

De hävdar att ingen biljett var synlig i fordonet framruta och har bildbevis.

Bilen är en cab och min parkeringsbiljett hade blåst ner i förarsätet. Jag har förklarat detta och skickat in parkeringsbiljetten i orginal till parkeringsbolaget.

Är detta något jag kan vinna eller inte? Riskerar jag att få betala mer ärn de 750 kr som stämningen är på om parkeringsbolaget får rätt?

Tack för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej.

1. Möjlighet att vinna

Det finns praxis från Hovrätten för Nedre Norrland på när en parkeringsbiljett trillat ner på golvet när ägaren stängt bildörren detta bör kunna jämställas med ditt fall. Här blev ägaren betalningsskyldig. HovR fastslog vidare att det är din skyldighet att tillse att biljetten även är synlig efter att du har lämnat bilen. Din möjlighet att vinna mot parkeringsbolaget är troligen liten.

2. Risk att få betala mer

Då det rör sig om ett mindre belopp brukar detta kallas småmål. Småmål regleras i ett antal paragrafer i Rättegångsbalken (RB), i 1 kap 3d§ RB regleras vad som är ett småmål. Vad gäller rättegångskostnader i småmål är de begränsade enligt 18 kap 8§. Det bör röra sig om ungefär 2000 kr. Om ansökningsavgiften du skriver om gäller tingsrätten ingår den i summan. RB hittar du http://www.lagen.nu/1942:740

Mitt råd till dig är därför att kontakta parkeringsbolaget snarast och betala kontrollavgift och ansökningsavgift.

Hälsningar

Albert RoosRådgivare