FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/12/2007

Påföljd vid ringa misshandel.

Jag blev polisanmäld av en granne för att jag lyfte min 4 åriga dotter i armen och barn in henne i bilen för att hon trots det jag sagt kom hoppande på ett ben i med en sko vintertid. Jag sade till henne att nu går jag in med dom andra barnen och du kommer in när du satt på dig skorna.när jag kom urt mötte jag henne hoppande på ett ben med en sko då blev jag arg tog tag i hennes arm och bar henne till bilen och sade till henne på att nu tar du på dig skorna. Då kom granne ut som jag inte känner och sade att han skulle annmäla mig vilket han ochså gjorde utredning pågår jag hade faktiskt ingen anning att man inte fick göra så. Jag ser denna företelse på stan överallt varje vecka. Men nu har jag fått reda på att detta räknas som ringa misshandel. Och kan ge fängelse upp till 6 månader. Det låter som ett väldigt hårt straff för detta eftersom jag aldrig skulle ha gjort detta om jag vetat att det var straffbart.

Lawline svarar

Hej! Enligt Brottsbalken 3 kap. 5 § är påföljden för ringa misshandel böter eller fängelse i högst sex månader. Domstolarna i Sverige brukar generellt sett döma ut böter istället för fängelsestraff, om både böter och fängelse finns med i straffskalan, men varje enskilt fall är unikt, vilket kan leda till att domstolen i ett visst enskilt fall dömer ut ett strängare straff än vad domstolarna generellt brukar göra. Vad gäller påföljder vid ringa misshandel av barn finns det två rättsfall som särskilt bör nämnas. RH 1986:163 och NJA 2003 s. 537. I rättsfallet, RH 1986:163, hade en far hade givit sin son en s.k. risbastu och dömdes dagsböter. I fallet från högsta domstolen, NJA 2003 s. 537, hade en mor agat sin son genom slå honom upprepade gånger med en stekspade av trä så att uppstod rodnad och ett mindre blåmärke av slagen. Då slagen endast ledde till ”snabbt övergående smärta och ett mindre blåmärke”, samt att modern var i en pressad situation, hon var sjuk och rädd att förlora sitt arbete, samt att det inte kunde visas att aga var en metod som hon använde systematiskt i sin uppfostran, blev straffet penningböter på 1000 kr. Utan att känna till samtliga omständigheter som på något sätt skulle kunna påverka påföljden vid en eventuellt fällande dom för ringa misshandel i ditt fall, är det ganska troligt att straffet skulle bli böter och inte fängelse. Men återigen vill jag bara anmärka att varje fall är unikt och att det är svårt att veta en påföljd på förhand. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare