FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/02/2006

Kan man friskriva sig från fel i en äldre fastighet

Kan man friskriva sig från felaktigheter i ett sommarhus från 1900 talet, vid försäljning

Lawline svarar

Hej Man kan friskriva sig vid försäljning av fastigheter. En generell friskrivning gäller dock enligt praxis inte om du gjort en särskild utfästelse eller om felet omfattar en s.k kärnegenskap. Begreppet kärnegenskap kan variera från äldre och nyare fastigheter vilket leder till att det kan i vissa fall vara svårt att ge en bra definition av begreppet. En kärnegenskap kan vara att tex vattensystemet i fastigheten fungerar. En friskrivning är med andra ord inte alltid absolut men en generell friskriving ger ofta ett bra skydd. Det bör även nämnas att en köpare av en fastighet har en långtgående undersökningsplikt enligt 4:19 JB. Detta innebär att en köpare inte kan åberopa fel som denne borde upptäckt vid en undersökning. Det kan även vara att rekommendera att skaffa sig en försäkring för att gardera sig mot eventuella fel som kan komma att upptäckas efter det att ni sålt fastigheten. Detta torde även ligga i köparens intresse. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare