FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/12/2007

Vårdslöshet i trafik?

Hej! Jag blev stoppad av polisen imorse och han påstod att jag höll på att köra över honom och började ifrågasätta om jag hade skrapat rutan och såg ut. Jag såg ut genom rutan och jag stannade framför polisen (utan att köra på polisen) och jag höll 40 km/h på en 50-väg för att det var halt. Polisen blev så sur att hans kollega fick prata med mig istället. Sedan sade de att det var vårdslöshet i trafik, vilket jag inte anser och därför inte heller erkände. Då jag var själv i bilen och poliserna var två känndes hela händelsen helt absurd då den ene hela tiden ville att jag skulle säga att det nte gick att se ut och att jag höll på att köra över polisen. Tyvärr har jag ingen som kan intyga att det aldrig var någon fara för polisen, som denne påstår, eftersom jag var själv. Kommer jag bli dömd för vårdslöshet i trafik?

Lawline svarar

Hej! Det är för tidigt att säga om du kommer bli dömd för vårdslöshet i trafik eller inte. Poliserna som du träffade måste göra en anmälan först. Eftersom det brott som du eventuellt skulle ha gjort dig skyldig till antagligen endast skulle ge böter, kan polisen enligt 9 § Polislagen avstå från att rapportera händelsen. Även om polisen skulle göra en anmälan betyder det inte per automatik att en åklagare kommer att väcka åtal. Om den här händelsen skulle leda till åtal och rättegång kommer åklagaren med stor sannolikhet kalla de båda poliserna som vittnen och då kommer din trovärdighet att vägas mot deras. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare