FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/01/2010

Olika grader av bedrägeri

Hejsan Jag har varit på förhör för bedrägeri mot olika privatpersoner på internet. Till en summa av ca 37000:-. Jag är sedan tidigare ostraffad, elr har en gammal ringa narkotika för eget bruk elr vad det heter (benzo) över 5-6 år sen. Jag är en kvinna med två barn. Är väldigt rädd för att förlora min dotter nu som jag har ensam vårdnad om. Hennes pappa lever inte mer. Kommer jag att få fängelse för detta ? :( Var är skillnaden på ringa och grovt bedrägeri ? Tack på förhand.

Lawline svarar

Det finns tre olika grader av bedrägeri. Ringa, som benämns bedrägligt beteende, bedrägeri av normalgraden och grovt bedrägeri. För att avgöra vilken typ av bedrägeri det är fråga görs en helhetsbedömning av samtliga omständigheter i målet. Bedrägligt beteende kommer vanligen ifråga när de gäller bedrägerier av mindre värde. Enligt domstolspraxis under ca 1000 kr. Vid bedömande huruvida bedrägeriet skall betecknas som grovt beaktas särskilt om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende, använt sig av falsk handling eller om bedrägeriet avsett betydande värde (enligt praxis fem basbelopp, ca 200 000 kr). Utifrån de uppgifter du lämnat verkar det vara fråga om ett bedrägeri av normalgraden för vilket fängelsei max två år finns med i straffskalan. Vid val av påföljd skall rätten fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse, t.ex. villkorlig dom eller skyddstillsyn. Det är svårt att förutse vilken påföljd som kan komma ifråga då du inte nämnt några omständigheter kring själva brottet. Skulle du få fängelse skulle ditt barn bli placerad i fosterhem men detta skulle inte behöva innebära att du inte kan återå vårdnaden när du avtjänat ditt fängelsestraff.
Lina RadovicRådgivare