FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/12/2007

Påföljd vid misshandel

Jag fick ett oprovocerat knytnävsslag i ansiktet under en krogvistelse. Gjorde en anmälan samt har 2 vittnen. Skadan vart inte så allvarlig, men självklart kändes slaget samt att jag blev röd över kindbenet. Personen fördes till polisstationen samt att korta förhör togs på plats. Vad kan man förvänta sig att personen får för påföljder av det han gjorde?

Lawline svarar

Påföljdsfrågor är alltid svåra frågor. Med tanke på den knapphändiga informationen i frågan är en korrekt bedömning svår att göra. Som framgår av brottsbalken 3:5 (se http://www.lagen.nu/1962:700#K3) kan den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta dömas för misshandel. Ansvar är uteslutet om någon ansvarsfrihetsgund enl. 24 kap. brottsbalken (t.ex. nödvärn) föreligger. Om man utgår från att misshandeln var ringa döms gärningsmannen till böter eller fängelse i högst 6 månader. Generellt brukar straffen ligga i straffskalans nedre tredjedel vilket innebär att fängelsestraff sällan utdöms. Mycket talar därför för ett bötesstraff. Skadestånd till den skadelidande är också vanligt förekommande i dessa typer av mål. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare