FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/12/2007

Häleri

Jag undrar vilket brott man har gjort sig skyldig till och vad påföljden blir om man har hjälpt till att sälja en stulen cykel. Han/hon var inte med vid brottstillfället.

Lawline svarar

När någon befattat sig med egendom först efter att den fråntagits annan genom ett brott (exempelvis stöld), och då bidragit till något som vanligtvis kan sägas försvåra för ägaren att få tillbaka egendomen (exempelvis att sälja det stulna), rör det sig om häleri. Om brottet bedöms som ringa (till exempel om värdet av det stulna är mycket lågt) eller om personen inte visste att egendomen var stulen men haft skälig anledning att anta det, kan det istället röra sig om häleriförseelse. Straffet för häleri är fängelse i max två år. För häleriförseelse är straffet böter eller fängelse i max 6 månader. Mer precist vad påföljden blir i ett särskilt fall beror dock på flera faktorer och går inte att ge ett närmare svar på här. Emellertid är det i praktiken sällan som den påföljd som domstolen dömer ut kommer att ligga i närheten av maxstraffet. Häleri hittar du i brottsbalkens 9:e kapitel 6 §, http://www.lagen.nu/1962:700#K9P6 . Häleriförseelse hittas i samma kapitels 7 §, http://www.lagen.nu/1962:700#K9P7 .
Johanna NilssonRådgivare