Parkeringsanmärkning i samband med växling

Hej.

Jag fick parkeringsbot efter att jag parkerat utanför en affär för att gå in och växla pengar till parkering. Jag köpte en bulle och skulle använda pengarna till parkering. Jag var inne i butiken i ca 50 sekunder och när jag kommit ut ur affären hade lapplisan precis bötfällt mig. Jag undrar om det inte finns en minsta tid som en lapplisa måste avvakta innan bot? Finns det någon juridisk möjlighet för mig att återfå mina pengar? Strunta i formaliteterna, de står ändå på baksidan av p-boten (vem som skall kontaktas vid överklagande osv). Det var kommunalt kan tilläggas.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Frågan hur lång tid det får ta innan en biljett finns i framrutan på en avgiftsbelagd parkeringsplats leder till många tvister. Något säkert svar finns inte. Det får anses självklart den tiden det tar att besöka biljettautomaten inte utgör felparkering (även om några bolag har försökt med varianten betala först parkera sen). Vad som får göras därutöver är inte helt klart. En hovrätt har kommit fram till att en mycket kort tid som använts till att växla pengar i närmaste butik måste accepteras. Det betyder att om det bara finns ett klockslag på parkeringsanmärkningen så har du god chans eftersom det var just vad du gjorde. Om det däremot finns en period (ofta mellan fem och tio minuter) är det nog kört. Stämmer din tidsuppskattning och parkeringsvakten inte har fuskat med tiden bör du alltså ha god möjlighet att bestrida. Följ då bara anvisningarna och förklara precis hur det var så ska pengarna återbetalas.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare