Byte av Hyresrätt - beaktansvärda skäl

Jag och min man är mantalsskrivna på fritidshuset på landet. Vi har dessutom en 2:a där vi bor i veckorna, när vi arbetar.Allmännyttan är hyresvärd. Nu vill vi flytta till en mindre lägenhet med lägre hyra.okså denna lägenhet i allmännyttan.Vad räknas som beaktansvärda skäl? Måste vi skriva oss i samma kommun?

Lawline svarar

Hej Britt-Marie! Jag antar att Ni i Er hänvisning till "beaktansvärda skäl" menar 35 § Hyreslagen, som stadgar att Hyresgästen får överlåta hyresrätten till sin bostadslägenhet för att genom byte få en annan bostad, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Tillstånd skall lämnas, om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet. Byte kan endast ske om bytet avser förstahandskontrakt. Beaktansvärda skäl beskrivs i lagmotiven främst som ekonomiska, familjeässiga eller arbetsmässiga. Som exempel nämns at en växande familj behöver större bostad, att barnen flyttat hemifrån eller att hyresgästen fått väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden. Att hyresgästen fått arbete på annan ort kan även vara beaktansvärda skäl. Bedömningen följer inga strikta linjer, utan praxis från hyresnämnderna runtomkring i landet är inte särskilt samspelt. Intressant är att nämndens beslut om huruvida byte skall tillåtas eller ej inte är överklagbart. Att hyresvärden inte har särskilda skäl emot bytet brukar uttrycka som att "bytespartners skall av värden kunna tas för god som hyresgäst i vad avser såväl ekonomiska förpliktelser som förmågan att vårda lägenheten och iakttagande av sundhet, ordning och gott skick." Mitt råd till Er är att ta kontakt med Er hyresvärd och hyresgästförening för att närmare undersöka vilka riktlinjer som tillämpas. Ifråga om Ni måste skriva Er i samma kommun, så kan jag inte på rak arm svara på om den sortens regleringar finnes. Lagen nämner inte den sortens förutsättningar, men däremot är det möjligt att Er hyresvärd vill att Ni skall bruka lägenheten som förstahandsboende eller dylikt.

Mvh

Rådgivare