FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/04/2006

Nyttjanderätt vid gåva och lösa lån

Hej, vi är 3 syskon som ägen 1/2 fastighet som vi fått i gåva av vår mamma. Den andra halvan äger vår moster. De har inbördes testamente med nyttjanderätt av fastigheten, gäller detta fortfarande nu när fastigheten är vår? Vi vill lösa ett lån kopplat till fastigheten, vår mamma lånade pengar av vår mosters barn för 20 år sedan och vi vill nu lösa detta lån. De vägrar lösa lånet, kan vi då begära försäljning? Kan de säga att de inte accepterar att sälja för minst X kr?? I så fall kan de ju då begära ett så högt pris att fastigheten inte går att sälja.

Lawline svarar

Vad gäller frågan om er mosters nyttjanderätt till fastigheten består eller inte är något jag inte vågar ge ett definitivt svar på. Vid överlåtelser (köp, byte eller gåva) av fast egendom faller nyttjanderätten bort om inte säljaren har gjort ett förbehåll för denna, inskrivit nyttjanderätten eller köparen är i ond tro, se jordabalken 7 kap 11 och 14 §§ (http://www.lagen.nu/1970:994#K7P11). I ert fall ser jag inget som tyder på att er mosters nyttjanderätt inte skulle gälla mot er. Avseende lånet så torde inte era kusiner kunna vägra er att lösa det. Eftersom ni inte är konsumenter kan ni inte hänvisa till bestämmelser i konsumentkreditlagen i vilken det finns en uttrycklig bestämmelse om en rätt att betala av lån i förtid (se http://lagen.nu/1992:830#P20). Däremot torde lag om avbetalningsköp mellan näringsidkare (LAN) gå att tillämpa, se 1 § LAN (http://lagen.nu/1978:599#P1). Där stadgas att LAN avser sådana förhållanden som faller utanför konsumentkreditlagen. Enligt 3 § LAN är lagen tvingande, det innebär att villkor i avtal som inskränker rättigheterna enligt denna är utan verkan. I 4 § LAN föreskrivs att köparen, den som har fått krediten ska kunna betala i förtid. Det torde i ert fall innebära att de inte kan neka er att lösa lånet. Vad gäller försäljningen kan de inte vägra att sälja fastigheten till ett orimligt högt pris, under förutsättning att samäganderättslagen är tillämplig, se 1 § samäganderättslagen (http://lagen.nu/1904:48_s.1#P1), kan ni enligt 6 § samma lag kräva försäljning av fastigheten vid offentlig auktion om inget annat har avtalats eller er moster visar synnerliga skäl. Kusinerna har inget att säga till om eftersom de inte är delägare i fastigheten. Detta svar är efter hur jag har tolkat lagar och gällande rätt. Om ni vill finna en slutlig lösning på det hela rekommenderar jag att ni vänder er till en kvalificerad jurist. Med vänlig hälsning
Oscar BjörkmanRådgivare