FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/11/2007

Preskription förfarande

Hej! Har fått rådet att göra preskriptionsinvändning på en över tio år gammal skuld som nu ligger hos Kronofogden. Hur går jag tillväga? Vem är mottagaren, Kronofogden eller Tingsrätten?

Lawline svarar

Hej! En preskriptionsinvändning ska skriftligt inlämnas till kronofogdemyndigheten för prövning. Det kan vara som så att ett preskriptionsavbrott har skett på fordringen av borgenären. T ex att denne har uppmärksammat om skulden innan preskriptionen trädde i kraft, att Du har betalat ränta eller amorteringar på skulden mm. Detta skulle i så fall innebära att tiden för borgenären att begära in sin skuld förlängs. Har så inte skett kan kronfogden ge dig rätt att preskription inträtt. Med vänlig hälsning,
Rådgivare