FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/12/2007

Missbruk av urkund, använda annans pass

Vad kan man vänta sig för påföljd om man som minderårig går på nattklubb uppvisandes någon annans pass mot dennes vetskap?

Lawline svarar

Brottsbalken (BrB)finner du http://www.lagen.nu/1962:700 Missbrukar någon pass genom att utge sig för att vara den som passet är utställt på kan man enligt BrB 15 kap. 12 § dömas för missbruk av urkund till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år. Du skriver att det skett utan vännens vetskap och det kan alltså även röra sig om t.ex. egenmäktigt förfogande enligt 8 kap. 8 § vilket kan ge böter eller fängelse i högst sex månader.
Lawline RådgivareRådgivare